هوشمندسازی گلخانه با آردوینو | پایا360

هوشمندسازی گلخانه با آردوینو | پایا360

هوشمندسازی گلخانه با آردوینو | پایا360

سالهاست که از گلخانه ها برای ایجاد شرایط ایده آل به منظور رشد گیاهان استفاده می شود. با پیشرفت تکنولوژی اکنون میتوان این کار را به روش کاملا هوشمندانه و پیشرفته ای ارتقا داد.


با استفاده از یک میکروکنترلر آردوینو، می‌توانید بسیاری از عملیات در داخل  گلخانه خود را به صورت خودکار انجام دهید و بدین ترتیب در زمان و هزینه صرفه جویی کرده و گیاهان سالم تری در گلخانه شما رشد کنند. در این مقاله به بررسی هوشمندسازی گلخانه با آردوینو میپردازیم با ما همراه باشید.


آردوینو چیست؟


آردوینو یک برد میکروکنترلر منبع باز است که به شما امکان می دهد حسگرها و سایر قطعات الکترونیکی را برای ایجاد پروژه هایی مانند اتوماسیون و روباتیک متصل کنید. این برد را می توان با استفاده از یک زبان ساده برنامه ریزی کرد و برای مبتدیان و متخصصان به طور یکسان قابل دسترسی است.


آردوینو چیست؟


با میکروکنترلر آردوینو می توانید به راحتی سنسورهایی را برای اندازه گیری دما، رطوبت، نور در نظر بگیرید. سپس می توانید تنظیمات مورد نیاز بر روی برد را به منظور کنترل فن ها، بخاری ها، چراغ ها و سیستم های آبیاری بر اساس این اندازه گیری ها انجام دهید.


مطالب مرتبط: هوشمندسازی گلخانه با :plc بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌ها


چرا از آردوینو برای هوشمندسازی گلخانه استفاده کنیم؟


گلخانه ها نیاز به نظارت و مدیریت دقیق دما، رطوبت، نور و آب دارند. با خودکار کردن این وظایف، می توانید محیط پایدارتری برای گیاهان خود ایجاد کنید که منجر به رشد و عملکرد بهتر آنها می شود.با میکروکنترلر آردوینو می توانید به راحتی سنسورهایی را برای اندازه گیری دما، رطوبت، نور در نظر بگیرید. سپس می توانید تنظیمات مورد نیاز بر روی برد را به منظور کنترل فن ها، بخاری ها، چراغ ها و سیستم های آبیاری بر اساس این اندازه گیری ها انجام دهید.


به عنوان مثال، اگر دمای گلخانه شما خیلی زیاد شود، آردوینو می تواند فن شما را فعال کند تا دما را پایین بیاورد و یا اگر خاک خیلی خشک باشد، آردوینو می تواند سیستم آبیاری را روشن کند تا رطوبت مورد نیاز گیاهان شما را تامین کند.


تجهیزات مورد نیاز در هوشمندسازی گلخانه با آردوینو


به منظور هوشمندسازی گلخانه مبتنی بر آردوینو به اجزای زیر نیاز داریم:


·       برد آردوینو


· حسگرها (دما، رطوبت، نور، رطوبت خاک)


·       عملگرها (پنکه ها، بخاری ها، چراغ ها، سیستم آبیاری)


·       تخته نان


·       سیم های جامپر


·       منبع تغذیه


·       ساختن سیستم


هوشمندسازی گلخانه با آردوینو چگونه انجام میشود؟


ابتدا سنسورها را وصل کنید، از سیم های جامپر برای اتصال سنسورها به تخته نان استفاده کنید. مطمئن شوید که آنها را به پین ​​های صحیح روی برد وصل کرده اید. برای دانستن اینکه کدام پایه برای پاور، زمین و داده است، می توانید به دیتاشیت هر سنسور مراجعه کنید، سپس محرک ها را وصل کنید، عملگرها (پنکه ها، بخاری ها، چراغ ها، سیستم آبیاری) را با استفاده از سیم های جامپر به تخته نان وصل کنید.


پس از آن برد آردوینو را برنامه ریزی کنید، شما باید برد آردوینو را برنامه ریزی کنید تا داده های سنسور را بخواند و بر اساس آن داده ها، محرک ها را کنترل کند. در آخر سیستم را روشن کنید، در این مرحله اطمینان حاصل کنید که درجه ولتاژ و جریان منبع تغذیه با ضروری ترین اجزای مورد استفاده شما مطابقت دارد.


آیا فقط با آردوینو می‌توانید گلخانه های خود را مجهز به سیستم هوشمندسازی کنید؟


درحالی که استفاده از آردینو یک روش موثر برای ایجاد یک سیستم گلخانه‌ای هوشمند  است، اما تنها گزینه برای انتخاب نمی‌باشد. در حال حاضر سیستم های هوشمند دیگری مانند سیستم هوشمند پایا 360 وجود دارد که می تواند مزایای مشابهی با هوشمندسازی گلخانه با آردینو و البته بیشتر از آن ارائه دهد، از جمله مزیت های این سیستم سهولت استفاده از آن میباشد، و به گونه ای طراحی شده است که کاربر پسند باشد و به راحتی از طریق یک برنامه تلفن همراه یا رابط وب قابل کنترل است. این یک ویژگی بسیار مهم برای آن دسته از پرورش دهندگانی است که تجربه کمی در استفاده از سیستم های گلخانه‌ای پیشرفته دارند.


مزایای هوشمندسازی گلخانه با سیستم هوشمند پایا 360


سامانه هوشمند پایا360 یک محصول دانش بنیان در حوزه هوشمندسازی مراکز تولیدی و صنعتی با بروزترین تکنولوژی‌های روز دنیا می‌باشد. تکنولوژی ابری همیشه در دسترس و کاهش هزینه‌های هوشمندسازی و قابلیت توسعه سریع از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سامانه هوشمند پایا360 می‌باشد.


تفاوت های عمده این سیستم با سیستم‌های کلاسیک صنعتی:


·       مجهز به تجهیزات سخت‌افزاری


·       در دسترس بودن


·       پشتیبانی و آپدیت‌های منظم


·       قیمت بسیار مناسب



به طور مثال، در قسمت پشتیبانی آپدیت‌های نرم افزار و شناسایی عیب‌ها به راحتی از راه دور امکان پذیر است اما در سیستم های صنعتی کلاسیک حتما نیاز به حضور کارشناس داریم که فرآیند زمان‌بری است، و همچنین با در دسترس بودن تجهیزات سخت افزاری کافی، تمامی سنسورهای مورد نیاز شما برای تعبیه شدن در سالن گلخانه فراهم می‌شود.


شما مخاطب عزیز می‌توانید با مراجعه به آدرس اتوماسیون سیستم کنترل هوشمند گلخانه با کارشناسان ما در پایا360 ارتباط برقرار کرده و گلخانه خود را مجهز به سیستم هوشمندسازی کنید.


جمع بندی


از آنجایی که گلخانه‌ها همچنان نقش مهمی در رسیدگی به چالش‌های صنعت تغذیه ایفا می‌کنند، پذیرش پیشرفت های تکنولوژی در آن، که افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات را به همراه دارد ضروری است.


سیستم‌های هوشمند گلخانه با دارا بودن کنترل خودکار، تصمیم‌گیری مبتنی بر داده و مقیاس‌پذیری روش‌های کشت در گلخانه را متحول می‌کنند. امیدواریم این مقاله پاسخگوی نیاز شما بوده باشد، و بتوانید با در نظر گرفتن معیارهای گوناگون اتوماسیون هوشمند مناسب با سالن گلخانه خود را انتخاب کنید.


ارتباط با واحد پشتیبانی پایا 360